27 juli 2011

Skreddersøm






I et tidligere innlegg har jeg sagt at man må ha en overordnet plan for kleskjøpene sine. Er man født med stil, går det antagelig av seg selv. Er man ikke, må man utvikle en bevissthet. Og så må man, på dette som på andre områder i livet, ha noen drømmer. En av mine drømmer er skreddersydde klær. Jeg har hittil tenkt at det har jeg ikke råd til. Men som med så mye annet, er det kanskje mest et spørsmål om prioritering. Eller kanskje enda mer om måten å tenke på. Jeg vil tro at skreddersøm er en fjern tanke for de fleste. Derfor ble jeg veldig inspirert av DENNE artikkelen i Politiken, og av de beslektede artiklene den henviser til.

Som jeg også har nevnt i tidligere innlegg, har jeg faktisk en skredder, men jeg bruker henne bare til forandringer av ferdigkjøpt tøy. Man må jo ofte forandre på tøy man har kjøpt. Bukser må legges opp (og kanskje ut), jakker må legges opp på ermene, kjære plagg må repareres, etc. Jeg ble direkte imponert da jeg kjøpte en Boss-blazer hos Ferner Jacobsen for et par år siden, og de la opp både selve jakken og ermene, med passformen i perfekt behold - og uten at det kostet meg en krone ekstra.

Men som sagt, til vanlig har jeg en skredder her i nærområdet, som gjør en aldeles utmerket jobb med forandringer. For konfeksjon er ikke alltid helt perfekt når man kjøper den, og har man investert i litt dyre plagg, spanderer man også reparasjoner og annet nødvendig vedlikehold på dem. Nå skal jeg spørre denne skredderen om hun også kan sy for meg, og hvis ikke vil jeg finne en annen som kan, for nå vil jeg prøve skreddersøm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...