30 januar 2013

Barberingsrapport










Den gode etterbarberingskremen fra The Hand Made Soap Company på plass på hylla.






Som fortalt i DETTE innlegget for et par uker siden, har jeg nå gått over til tradisjonell, gammeldags barberhøvel. Utgangspunktet var irritasjon over de rådyre produktene til Gillette, for eksempel Mach 3 Turbo, som jeg brukte. Bladene koster jo det hvite ut av øynene. Motivasjonen var med andre ord å spare penger.

Det kan se ut som om jeg i stedet har fått meg en ny hobby. Nå har jeg riktignok alltid drevet våtbarbering, men det er noe helt annet å gjøre det på gamlemåten enn med fancy Gillette-høvler og barbergel på boks.

For det første: En gammeldags høvel krever teknikk hvis ikke resultatet skal bli blodig. Her må jeg innskyte at det er fullt mulig å skjære seg med nymotens Gillette-høvler også, det har jeg erfart mange ganger. Men det er lettere å skjære seg med en tradisjonell høvel, og det er derfor teknikken er viktig. Jeg fikk det dårlig til første gang, høvelen var glatt og vond å holde, syntes jeg, og det ble mye rifter og kutt. Allerede neste dag gikk det betraktelig bedre, og i løpet av en knapp uke var teknikken på plass. Nå blir det hverken rifter eller kutt.

I tillegg til tilfredsstillelsen av å mestre teknikken, kommer gleden over hele prosessen, fra å blande et godt skum, såpe seg inn, barbere seg langsomt og metodisk og så «etterpleien», for mitt vedkommende i form av en etterbarberingskrem fra The Hand Made Soap Company i Irland, også den kjøpt via Barbershop.no. En ny kost er det også blitt. Det stopper nok ikke der, er jeg redd. Kremen fra The Hand Made Soap Company var så god at jeg må ha flere produkter derfra. I det hele tatt finnes det et vell av produkter for folk som barberer seg på tradisjonelt vis, poenget er bare at du finner dem ikke i hyllene på supermarkedet.

OBS: Se også DENNE nye butikken i Oslo. Barbershops Facebook-side finner du HER, og Dappers Facebook-side finner du HER.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...