23 november 2011

Nelson Stetson






"Så fin hatt du har!" ropte en ung gutt da jeg syklet gjennom den lokale høyskole-campusen på vei til treningssenteret i dag. Jeg hadde på meg min nyeste flat cap, en Nelson Stetson i ull, nettopp kjøpt på Illum i København (fin hatte- og luebutikk i første etasje der). Jeg elsker hodeplagg, og Stetson er mitt desiderte yndlingsmerke. Den som tror at Stetson bare er cowboyhatter, tar radikalt feil. Stetson har alle slags hodeplagg, og ingen slår Stetson når det gjelder stil og passform.

Hyggelig at capsen ble lagt merke til - som oversetter merket jeg meg også at gutten sa "fin hatt" - en anglisisme egentlig - på engelsk er "hat" ikke bare "hatt", men også et synonym for hodeplagg generelt. En flat cap kan altså godt være "a hat" på engelsk, men det var første gang jeg hørte "hatt" brukt på denne måten på norsk.

Dette minner meg om at jeg nå snart må få skrevet om mitt forhold til hatter. Jeg kjøpte nemlig også en hatt i København, også den en Stetson selvsagt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...