27 mars 2013

Prince Charles

"For noen år siden så jeg prinsen av Wales på en prisutdeling. Jeg hadde ikke sett ham før, og det første jeg tenkte, var: For en vakker dress! For et skredderarbeid! Shakespeare kan gjennombore en fyrstes hjerte, jeg kan studere mansjettknappene hans." Hilary Mantel i essayet "Kongelige legemer" i Klassekampen i dag. Prins Charles er vel den offentlige personen jeg beundrer mest når det gjelder klesstil. Stilen er gjennomført klassisk, høyt hevet over tilfeldig motesvingninger. For eksempel bruker han nesten bare dobbeltspente dressjakker. Alltid korrekt, men likevel ledig og avslappet. Han ser ut som han trives i klærne sine, og som om klærne trives på ham.

Hilary Mantels essay om Storbritannias kongelige kvinner er for øvrig vel verd å lese i påsken. Det handler mye om klær, blant annet, men lodder langt dypere enn som så. Det er i dette essayet Mantel kommer med sitt utsagn om at Kate Middleton er en personlighetsløs utstillingsdukke hvis eneste formål er å fremskaffe en tronarving.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...