07 november 2009

Noe i retning av en programerklæring

I bokbloggen min kalte jeg nylig denne bloggen for en moteblogg. Det er feil ord. Denne bloggen handler ikke om mote, men om klær og stil. Jeg er ikke interessert i mote, tvert imot - jeg er interessert i det tidløse, det klassiske. Eller rettere sagt - jeg er interessert i hvordan jeg og andre kler oss.
Jeg har aldri brukt mye penger på klær, det har jeg ikke hatt råd til. Men - for noen år siden la jeg merke til at jeg følte meg mer vel i noen klær enn i andre. Det var tilfeldigvis de dyreste klærne jeg hadde. Såkalte merkeklær. Noen dyre kjøp hadde jeg nemlig gjort innimellom. Ikke bare følte jeg meg spesielt vel i de dyre klærne, men de holdt også lenger. Som eksempel kan jeg nevne et par Sebago-mokkasiner jeg har, en klassisk, svart modell, som er tyve år gamle. Eller et par ti år gamle Armani-jeans som fortsatt er like fine. Etter denne aha-opplevelsen gikk jeg over til å kjøpe klær ikke etter pris, det vil si ikke klær som var billige og som jeg syntes jeg hadde råd til, men klær som jeg virkelig hadde lyst på, som passet sammen med noe jeg hadde fra før, og som jeg følte meg hundre prosent vel i. Det medførte at jeg gikk over til å kjøpe mye dyrere klær enn før. Denne policyen har jeg ikke angret på. (La meg bare tilføye at det selvsagt ikke er noe poeng i seg selv at klær er dyre eller at de er merkeklær. Som eksempel kan jeg nevne en i utgangspunktet dyr Gant-jakke som jeg hadde veldig lyst på, men som jeg måtte vente på i tre år inntil jeg kom over den på salg.)
Denne bevisste holdningen til hva jeg kjøper har også ført til en mer bevisst holdning på hvordan jeg selv kler meg og hvordan andre mennesker kler seg. Dette har jeg tenkt å utforske videre - derfor denne bloggen.
Jeg har ingen illusjoner om å fremstå som noe stil-ikon, jeg vil som sagt bare utforske mitt eget forhold til stil og klær. Forhåpentligvis klarer jeg også å opparbeide tilstrekkelig frimodighet til å høre med andre hvorfor de kler seg som de gjør og hva slags stil de etterstreber.
Mitt inntrykk er at svært få menn, i hvert fall norske menn, og i hvert fall menn i min alder, er interessert i dette temaet. Desto mer utfordrende å utforske det.
Jeg har så vidt vært inne på temaet i bokbloggen min, aroundbooks, som du finner HER.
To av innleggene jeg har hatt om klær og stil finner du henholdsvis HER (Blazeren) og HER (Portrett av en norsk mann).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...