06 januar 2010

Om å holde varmen innendørs akkurat nå


Klær har mange funksjoner, blant de mer innlysende er å beskytte oss fysisk, blant annet holde oss varme. Det er særdeles aktuelt akkurat nå. For oss som har store, gamle hus kan det å holde varmen være et problem også innendørs. Selv fyrer jeg med to varmepumper, to vedover, to gassovner og en parafinovn. Likevel må jeg kle meg varmt. Jeg prøver å finne den rette kombinasjonen av det hensiktsmessige (i dette tilfellet varmt), det behagelige og det estetiske. Jeg kan ikke bare subbe rundt i et eller annet, selv ikke hjemme. (Skjønt det er ett sted her hjemme hvor jeg går i absolutt hva som helst, gjerne i direkte fillete klær, og det er når jeg jobber i hagen. Men det er jo nokså uaktuelt akkurat nå ...)
Nå i kuldeperioden kler jeg meg som på bildet; en skjortegenser (det heter visst ikke det lenger, men jeg kaller det det likevel) i ull fra Massimo Dutti (Hegdehaugsveien), en tykk cordbukse fra Chelsea Farmer’s Club (Berlin) (omtalt i et tidligere innlegg, det var den jeg måtte få skredderen til å utstyre med beltehemper) og en gammel Armani-jakke i en blanding av bomull og angoraull, kjøpt her i hjembyen for mange år siden. Denne jakken er litt sliten nå, men nok et bevis på at det lønner seg å kjøpe kvalitet, dessuten at det er litt ok å ha klær nok til at man kan legge/henge noe bort og så synes man gjør et funn når man finner det igjen. Det er flere år siden jeg brukte denne jakken sist, men nå var det en god anledning til å hente den frem. Sko: Pikolinos. Jeg klarer ikke å gå med tøfler. Aldri. Jeg må ha ordentlige sko på beina. Knestrømper i bomull/ull fra Falke.

Litt om Massimo Dutti, som jeg har en del plagg fra:
Butikken ligger i Hegdehaugsveien 25A, to kvartaler opp fra Parkveien (de har visst en butikk oppe i Bogstadveien også, men der har jeg ikke vært inne). Massimo Dutti selger spansk design i et prissjikt i mellomklassen. Stort utvalg klassiske og elegante basisplagg, og et godt alternativ for dem som synes at H&M og Zara blir for ungdommelig og motepreget. HER er en omtale på nettet hvor MD blant annet omtales slik: "Massimo er den snille, spanske onkelen som kommer på besøk til et frossent Norge og tilbyr spennende klær fra det kontinentale Europa. Han er litt konservativ, som gamle onkler flest, men det gjør ikke noe så lenge det er kvalitetsvarer han tilbyr. Dessuten er klærne klassiske i snittet og varer lenge, både med tanke på motebildet og holdbarhet."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...