18 oktober 2010

The no socks look







Dette bildet sto nylig på bloggen til The Sartorialist, som ikke legger skjul på at han liker ”the no socks”-look. Både på denne bloggen og på andre som skriver om herremote ser man stadig bilder av folk som ikke har sokker i skoene. Dette er tydeligvis en trend i tiden, jeg vil kalle det en manér. For meg er det uforståelig hvordan en sånn manér kan oppstå, jeg får grøsninger bare av synet, og enda mer av tanken på å skulle gå sånn selv. Med andre ord: For meg er det helt utenkelig. Noe mer ubehagelig kan jeg knapt forestille meg, og jeg synes absolutt ikke det ser pent ut. Det må være kaldt, for det første, og for dem med tendenser til fotsvette kan man jo selv tenke seg hvordan det må være både for omgivelsene og for skoene. Jeg holder meg til det gamle idealet om at bar hud ikke skal ses på herreben, et punkt hvor mange norske menn svikter - ikke ved å gå barbent i skoene, men ved å bruke for korte sokker. Uansett hvilken stilling man befinner seg i - om man har lagt det ene benet oppå det andre, for eksempel - skal sokken alltid være lang nok til at hud ikke synes.

1 kommentar:

  1. Var ikke reketråleren Røkke en gallionsfigur for denne vulgære tåfistrenden her til lands for noen år siden? Fint er det ikke, uansett hvor trendy eller moteriktig enkelte påstår at det er. Assosiasjoner til morgenkåpe og tøfler kommer meg springende i fjeset! - altså et antrekk man ikke skal vise seg ute i. Til nød kan man hente morgenavisen slik.
    Heldigvis har vi brevsprekk i utgangsøren. Problem solved.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...