03 desember 2009

Vinterkledd






Ja, hva gjør man - eller rettere sagt: hva gjør en mann - med "stillongsproblemet", jfr. innlegget nedenfor? Vurdert ut fra at mange norske menn går barhodet om vinteren, er det sikkert også mange som går uten stillongs. Andre har en mer pragmatisk innstilling og ser ingen grunn til å gå rundt og fryse. Det gjelder også meg, men jeg må jo innrømme at det kan være vanskelig å føle seg helt vel med stillongs under, spesielt innendørs, og kanskje særlig hvis man skal være litt pent kledd, både fordi man blir for varm og fordi det føles klumpete. Kvinner har en kultur med å gå på toalettet og justere både utseende og antrekk, men jeg tror menn finner det unaturlig å gå på toalettet og ta av eller på seg en stillongs. Og hvor skal en mann i så fall gjøre av den?

Selv har jeg prøvd å unngå problemet i år ved å anskaffe noen ekstra kraftige kordfløyelsbukser. Den ene er en mørk grønn Gant-bukse med originalt Gant-belte som jeg kjøpte hos min faste klesforretning i nabobyen. Den andre ble kjøpt i butikken Chelsea Farmer's Club i Bleibtreustrasse i Berlin nylig (Bleibtreustrasse er en sidegate til Kurfürstendamm, et område fullt av mer eller mindre eksklusive klesbutikker) og er av deres egen produksjon.



Det jeg ikke la merke til da jeg kjøpte denne, var at den ikke hadde beltestropper. Den var i den grad designet for nostalgisk engelsk country life at den var beregnet på seler av den typen som festes med knapp. Det er ikke min stil, og siden jeg er så heldig å ha tilgang på en dyktig og rimelig skredder, fikk jeg henne til å utstyre buksen med beltestropper av skinn (det var ikke mulig å hente nok overflødig stoff fra selve buksen), som står til den rustikke stilen (NB: Det øverste bildet viser riktige farger).

Begge disse buksene er i kordfløyel av tykkeste og beste kvalitet, og med god passform. Så gjenstår det å se om de gjør stillongsen overflødig.













Uten knestrømper klarer man seg i hvert fall ikke, og selv sverger jeg til det tyske merket Falke. Vanligvis kjøper jeg dem hos Gunnar Øye på Valkyrie plass (Bogstadveien 52), men i Berlin benyttet jeg anledningen til å kjøpe noen i herreavdelingen i KaDeWe, der utvalget er på topp. Falke finnes i alle kvaliteter, fra ren merinoull til forskjellige blandinger, og har alle egenskaper som bidrar til velværet, blant annet sitter de som støpt og glir aldri ned.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...