30 august 2014

Menn og vesker

Menn og vesker er ikke en like naturlig kombinasjon som damer og vesker. Vi menn klarer oss jo som regel med alle lommene våre. Og håndveske for menn - det går bare ikke. Noen prøvde å innføre det en gang i 1970-årene, tror jeg det var, men det ble vel ingen stor suksess. Jeg liker ikke å bruke "homo" som skjellsord, men menn og håndvesker er vel nettopp det. Jeg tror forresten ikke homoer bruker håndveske heller, ikke de jeg kjenner i hvert fall.
Men menn har jo også bruk for vesker av og til. Så vidt jeg har registrert, er det da to typer som oppfattes som maskuline nok til at menn kan gå med dem. Den ene er ryggsekken, i ulike varianter, en gjenstand jeg hater og avskyr. Jeg føler at jeg ikke får puste når jeg har noe hengende på ryggen. Ryggsekken kan være sporty, men den kan jo også ha et mer urbant uttrykk. Den andre typen er skuldervesken. Det er alternativet for meg. HER er historien om rehabiliteringen av den vesken jeg bruker mest. Jeg har også en litt mindre, også den i sort skinn, men enklere og renere i stilen, som jeg kjøpte på Louisina for noen år siden. Den er imidlertid litt upraktisk fordi den ikke rommer noe i A4-format. For meg som forfatter og oversetter er det aktuelt å ha papirer, bøker og kanskje PC-en i vesken; ting som krever litt plass. Men den store skuldervesken min passer liksom ikke like godt til alle antrekk. Og en veske bør stå til antrekket. Dessuten kunne jeg godt tenke meg en veske i lengdeformat, og gjerne en i brunt, som den på dette bildet, om enn kanskje litt mindre og nettere. Men dette er i hvert fall en veske med et utpreget maskulint uttrykk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...