13 oktober 2010

På ønskelisten: Hermès-slips







Jeg tror jeg setter et Hermès-slips på ønskelisten. For den saks skyld gjerne flere, men ett sted må man begynne, og med de prisene Hermès angivelig opererer med, må det nok pent bli ett av gangen. Om slips fra Hermès sier Bernhard Roetzel følgende i sin bok En gentleman - håndbok i klassisk herremote: «Hermès-slipsene hører til blant et lite antall eksklusive produkter som står for god smak verden over. Det finnes sikkert slips som vitner om en enda mer forfinet stilsans, og det finnes absolutt både dyrere og mer sjeldne slips, men intet annet slips er i samme grad hevet over enhver kritikk, mote og smak som nettopp et slips fra Hermès.» (I stedet for å si at det er hevet over enhver smak, ville jeg nok sagt at det var hevet over skiftende smaksretninger, eller noe i den dur - Roetzel fremhever jo i begynnelsen av sitatet at Hermès nettopp er et uttrykk for god smak. Men her kan det være oversetteren som har slumset litt.)
Anyway -- et Hermès-slips er altså noe å trakte etter. For mitt vedkommende trenger det ikke gå lenge til ønsket går i oppfyllelse, siden jeg etter planen snart skal befinne meg så nær Hermès' filial i Berlin at jeg like godt kan ta en tur innom. Dét koster i hvert fall ingenting.
Mye kan sies om slips - norske menn flest går nok helst uten, bortsett fra til mer formelle anledninger, ofte ikke engang da. For meg er det situasjonsbetinget. Noen ganger føler jeg det naturlig å bruke slips og har lyst til det, andre ganger ikke.
Da jeg leste meg litt opp på slips for å skrive dette innlegget, følte jeg meg litt beskjemmet fordi jeg bare mestrer én slipsknute, nemlig Windsor. Jeg må også innrømme at jeg som regel knyter et slips bare én gang, og deretter nøyer meg med å utvide og stramme løkken når jeg tar slipset av og på.
Men jeg skjønner nå at jeg må lære meg i hvert fall én knute til, nemlig four in hand eller Old England, en smalere og mer langstrakt knute enn Windsor. Valget av slipsknute handler dels om smak, men også om type skjortesnipp.

Det danske herremoteikonet Mads Christensen, forfatteren av boken Absolutt mann (originaltittel Den store blærerøv) uttrykker seg med store bokstaver også når det gjelder slipsknute:

«En voksen mann står ofte i situasjoner der han skal treffe viktige beslutninger som får konsekvenser for hele hans fremtid. Valget av slipsknute er en av disse beslutninger.»

Nå vel, så galt er det nok ikke, aller minst i våre dager. Men det er ofte detaljene som teller, og slipsknuten kan nettopp være en detalj som man i hvert fall kan ha et bevisst forhold til.

Både Roetzels bok og Christensens bok har tidligere vært omtalt i denne bloggen.
HER er et innlegg fra bloggen Permanent style om Hermès-slips, og Hermès’ hjemmeside finnes HER.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...