03 oktober 2010

Kamelhårsfrakken











Illustrasjonsfoto fra nettet.


Det er høst, en årstid for kappe eller frakk.
Bernhard Roetzel skriver dette om Frakkekultur i sin bok En gentleman - håndbok i klassisk herremote:
«Frakken skal først og fremst beskytte mot kulde, vind, støv og regn. Frakken signaliserer også at den som har den på seg, er på vei til et eller annet sted. Idet man tar på seg en frakk, indikerer man et oppbrudd. Når man tar den av seg, betyr det at man er kommet frem til bestemmelsesstedet, og når man henger den fra seg, viser man at man er klar til å ta del i en sammenkomst. Hvis man derimot gjør sin entré og ikke tar av seg frakken, signaliserer man avstand, mistro eller ubesluttsomhet: «Senere begav hele selskapet seg til en bar, hvor man først ble stående med frakkene på [...].» Slik skisserer Max Frisch en uavklart situasjon med få ord i sin roman Kall meg Gantenbein.
Frakkens beskyttende funksjon kan altså også ses i en overført betydning. Den kan fungere som en beskyttende kappe mot en omverden som ofte blir vurdert som fiendtlig. Den trekker opp en grense mellom oss selv og den ytre verden. I novellen «Futteralmennesket» beskriver Anton Tsjekhov dette behovet: «Hos dette mennesket kunne man iaktta en stadig og uimotståelig streben etter å omgi seg med en kappe, skaffe seg et futteral som skulle avsondre og beskytte ham mot påvirkninger utenfra.» Dette var grunnen til at Tsjekhovs figur Benikow til enhver tid var iført en dobbeltspent frakk med fløyelskrage.
[...]
Som regel vil man velge en frakk som harmonerer med ens egen stil, og som dessuten passer i de miljøene man ferdes i. Frakken forteller ganske mye om hvilke planer man har: om man er på vei til arbeidet eller om man skal på jakt, ta en tur i operaen, eller om man kanskje befinner seg på en reise. Man går med andre ord regelrett glipp av en rekke stilistiske uttrykksmuligheter hvis man til enhver tid ifører seg sin høyt elskede oilskinsjakke, uansett hvor behagelig og passende den kan være. En frakk som passer til anledningen, vil alltid være et uttrykk for stil.»

Så langt Bernhard Roetzel. I stedet for oilskinsjakke, kunne man for mange nordmenns vedkommende dessverre si allværsjakke. En oilskinsjakke har i hvert fall en viss stil, i motsetning til allværsjakken (som for eksempel som regel også er for kort til å dekke en dressjakke). De fleste nordmenn foretrekker nok uansett en ytterjakke fremfor frakk, i tråd med sin bevisste eller ubevisste uvilje mot å «kle seg pent». En frakk føles mer «pyntet» og pretensiøs, man er jo også, både praktisk og i overført betydning, mer bundet av en frakk. Men - samtidig mer beskyttet, også det i både praktisk og overført betydning.

Sist jeg var i Oslo, var jeg stolt av meg selv fordi jeg ikke hadde vært innom en eneste klesforretning. Men så hadde jeg et ærend på Majorstua før jeg skulle forlate byen, og benyttet anledningen til å ta en titt i H&M-butikken i krysset Vibesgate-Bogstadveien. Et kvarter senere kom jeg ut igjen som den fornøyde eier av en kamelhårsfrakk. Et interessant innlegg om denne frakketypen kan leses HER, på bloggen Men’s Flair. Selv har jeg en rekke kapper og frakker, men har aldri hatt noe i nærheten av en kamelhårsfrakk. Det nærmeste er en duffel coat jeg hadde i ungdommen, den var i hvert fall i samme farge.

Når jeg har kapper og frakker fra før, hva skal jeg da med en til? Det handler selvsagt om å ha mulighet for å variere. Skal man kunne variere, må man ha noe å velge i.

En kamelhårsfrakk har gjerne et litt eksklusivt preg. Rimer det med H&M? Tja, hvorfor ikke? Som man vil se i innlegget om kamelhårsfrakker på Men's Flair, har bloggeren der sett en kamelhårsfrakk på Zara. Kanskje kamelhårsfrakker er in nå? Min frakk på H&M kostet ca 1300 kroner. Det er nok ikke noe problem å få kamelhårsfrakker som er langt dyrere, og det er sikkert forskjell i stoffkvalitet og mye annet. Jeg har imidlertid kjøpt i hvert fall én frakk på H&M tidligere, som jeg til tross for rimelig pris har hatt i mange år og brukt mye uten at den har tapt seg. Av etiketten fremgår det at den er laget i Romania, og det samme er kamelhårsfrakken jeg kjøpte. H&M har kanskje en god frakkeleverandør der?
Når det gjelder klær, mener jeg at man til en viss grad får det man betaler for, og at det ofte kan lønne seg å kjøpe dyrt både med hensyn til bruksglede og varighet. Men billig og bra kan så absolutt være en god kombinasjon.

1 kommentar:

  1. 2.etage, Aker brygge, opphørssalg siste dag, en time før absolutt siste frist, i hjørnet henger meget dyr og flott kamelhårsfrakk,under over alle under, størrelsen passet perfekt, det kjøpet er det beste kleskjøpet jeg har gjort...ove

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...