22 mars 2010

Flere bøker
















På biblioteket forleden dag kom jeg over en bok som het Fashion Bible - Norges første komplette motebibel, av Signy Fardal, Vendela Kirsebom og Petra Middelthon. Hurra, tenkte jeg. En norsk bok om mote. Men gleden ble kortvarig, «mote» er her ensbetydende med mote for kvinner og bare det. Ingenting å hente for en mann, med andre ord. Jeg skal ikke si hva jeg mener om at en norsk motebok har en engelsk tittel, og heller ikke hva jeg mener om misbruket av ordet bibel i undertittelen. Betegnelsen bibel er uansett for pretensiøs, for dette er neppe noe annet enn et knippe motebladartikler i bokform. Boka inneholder noe sånt som 50 helsides bilder av Vendela Kirsebom, men siden hun til tross for sitt sikkert fotogene utseende er noe av det minst spennende jeg kan tenke meg, fungerer boka ikke engang som eye candy for meg. En anmeldelse av Hege Duckert står å lese HER. Hun likte den visst ikke noe større hun heller.














A propos Hege Duckert, så begikk jo hun selv en bok om mote i 1985. Men jeg har jo ingenting å ha på meg, heter den. Den handler, som det står på baksideteksten, om motens historie, men mest om dens nåtid. Jeg lånte denne boka på biblioteket, og hvor interessant det er å lese om motebildet i 1985, kan diskuteres, men hennes historiske gjennomgang og generelle betraktninger var OK nok til at jeg kunne tenke meg å ha boka i hylla hvis jeg fikk tak i et billig eks antikvarisk, og det fant jeg hos Majorstuen Antikvariat, med litt slitt omslag, til en hundrelapp.




Tidligere samme dag hadde jeg vært innom Norli i Universitetsgaten. Den første boken øynene mine falt på, var Face Hunters. Jeg bladde litt i den, men så egentlig ikke noen grunn til å kjøpe den. For det første ville den antagelig vært billigere fra Amazon, men Face Hunter tar utelukkende bilde av unge mennesker, og jeg kan se dem på nettet. Men da jeg kikket litt videre i kroken hvor Face Hunters bok var, gjorde jeg et virkelig funn, nemlig En gentleman. Håndbok i klassisk herremote, av Bernhard Roetzel. Og prisen - 149 kroner! For en tykk og god bok i stort format. Hurra. Boken kan minne noe om danske Mads Christensens Absolutt mann, omtalt i et tidligere innlegg, men mer saklig og seriøs og uten Christensens plagsomme blærefaktor og playboymanerer. Virkelig en skikkelig fin og innholdsrik bok om klassisk herremote. Her er det mye inspirasjon og kunnskap å hente. Bernhard Roetzels blogg er HER og hjemmesiden hans er HER.

Dermed er min lille bestand av bøker om klær og mote to bind rikere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...