12 november 2011

Menn og mote



Det er ikke hver dag man kommer over en stor og interessant bok om mote på et skandinavisk språk, men på bokmessen i København i dag kjøpte jeg denne boken, som er kommet på det danske forlaget Vandkunsten nå i år. Klædt på til skindet er tittelen, med undertittelen "Modens kultur og æstetik". Baksideteksten opplyser at boken i tretten rikt illustrerte kapitler gir "et mangefacetteret indblik i modens samfundsmæssige aspekter, historisk og aktuelt. Moden har, ikke mindst siden 1800tallet, gennemgået en demokratisk udvikling fra at være forbeholdt de højere klasser til at være en masseindustri, der henvender sig til alle. Bogens artikler vægter hovedsagligt nyere tid og behandler så forskellige fænomener som subkulturer, mænd og mode, moderevolutioner, modeshows, livsstilsfællesskaber, trends, brandværdier, mode som håndværk og industri, luksusmode, lokal kontra global mode, mode og medier og sidst, men ikke mindst, mode og bæredygtighed."

(I denne teksten kan ordet "brandværdier" kanskje være uforståelig for norske lesere. Danskene er svært glade i anglisismer, blant annet bruker de det engelske ordet "brand" (merkevare) både som substantiv og verb (branding). Og i ulike sammensetninger, som f.eks. "brandværdier", som tydeligvis handler om verdien av innarbeidede merkevarer.)

Jeg kjøpte boken i dag og har knapt rukket å se på den, men da jeg bladde i den på forlaget Vandkunstens stand på bokmessen, slo jeg opp på artikkelen med tittelen "Mænd og mode", siden det temaet interesserer meg spesielt. Artikkelen er skrevet av Mads Nørgaard, et ikke helt ukjent navn innen dansk klesdesign (eget motehus).

Jeg siterer følgende fra hans artikkel:
"Ud fra egne erfaringer og på baggrund af kulturelle og historiske nedslag mener jeg, at mandemoden er omgærdet af to myter. Den første myte kan illustreres med en ofte forekommende forespørgsel fra mænd i en tøjbutik:

'Hej, jeg købte denne her sweater [genser] for tre år siden. Den har været superfed, men nu er den slidt helt ned - så jeg vil gerne have en ny, helt magen til. Har du det?'

Spørgsmålet opsummerer for en stor dels vedkommende forholdet mellom mænd og begrebet mode i den vestlige verden i dag. Samme spørgsmål høres sjældent i pigetøjsbutikker, og med fare for at generalisere for groft afslører spørgsmålets eksistens og hyppighed to ting. For det første den kendsgerning, at rigtig mange mænd betragter tøj og det at klæde sig på som et problem. For det andet, at forholdet til mode og tøjindkøb for mange mænd er et spørgsmål om at løse et problem snarere end at tilfredsstille en lyst eller et 'behov'.

Ganske interessant, og jeg kjenner meg faktisk igjen. Når jeg har slitt ut et yndlingsplagg, vil jeg svært gjerne ha et nytt som er akkurat makent. Det lar seg selvsagt så godt som aldri gjøre.

Nørgaard sier videre i sin artikkel at situasjonen har bedret seg atskillig i de senere år, særlig blant yngre menn, men det er så langt jeg har kommet i artikkelen foreløpig. Jeg gleder meg til å lese den ferdig, og til å kikke nærmere på resten av innholdet i denne boken, som jeg er sikker på inneholder mye interessant stoff.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...