30 juni 2012

Begrensninger og løsninger





Lino Ieluzzi, innehaver av den verdensberømte herreekviperingen Al Bazar i Milano og et stilikon i seg selv. Dobbeltspente jakker og monkstraps kan vel sies å være hans "varemerke". 





Noe av hensikten med denne bloggen, er å kommentere mitt eget forsøk på å finne en personlig stil. Det er mulig stil er noe man blir født med, men jeg tviholder i det lengste på håpet om at det også er noe som kan utvikles. Jeg tenker meg at man allerede er kommet et stykke på vei dersom man i hvert fall har et bevisst forhold til klær og antrekk, altså ikke bare drar på seg noe kona har kjøpt på Dressmann, og føler en viss glede ved å utforske det som har med klær og stil å gjøre.

I den grad jeg har noen overordnet plan, tilstreber jeg en stil som kan sies å bestå i å være velkledd på en avslappet måte. Det engelske begrepet ”preppy”, som jeg tidligere har skrevet om, kan kanskje være et stikkord, men kanskje iblandet noe litt mer klassisk. En ting er i hvert fall sikkert - jeg streber etter det tidløse, begrepet «mote» er nokså uinteressant for meg. Etter at jeg prøvde å ha et bevisst forhold til klær og stil, har jeg nok kjøpt dyrere klær, men også gjort færre feilkjøp.

«Merkeklær» får ofte en nedsettende klang, men ikke i mine ører. Et par Armani jeans eller en Boss-dress gir stor bruksglede og varer lenge, og min erfaring er at slike ting er verd investeringen. Men nå er jeg kommet til et punkt da jeg føler at jeg blir litt hemmet av utvalget i norske butikker. De har rett og slett ikke det jeg har lyst på. Som eksempel kan nevnes at jeg lenge har ønsket meg en dobbeltspent penjakke i en litt myk og ledig stil. Det leter man forgjeves etter i norske butikker. Det eneste man finner, er dobbeltspente klassiske blazere og en og annen dress, men begge deler har jeg fra før.

 Hva gjør man da, når man begrenses av utvalget i Norge? Å dra til utlandet er selvsagt en løsning. Rose & Born i Stockholm er, så vidt jeg vet, den eneste butikken i Skandinavia som har noe særlig utvalg av dobbeltspente jakker. De skal ha «rea» i august - kanskje en idé å ta seg en tur dit. Ellers må man til Italia, til Milano, men dit er det langt for den som ikke flyr, og skal man ikke tilfeldigvis til Stockholm eller Milano likevel, blir det jo en dyr jakke, hvis man da ikke skal slå stort på og ekvipere seg litt grundigere for å rettferdiggjøre reiseutgiftene.

Alternativet er å få sydd. Det har lenge vært en tanke hos meg. Jeg diskuterte det for en tid siden med skredderen som gjør forandringer for meg, og hun var ikke uvillig til å prøve. Hun kunne ta utgangspunkt i den dobbeltspente blazeren jeg har fra før. Så gjelder det bare å finne det rette stoffet. Mye taler for denne løsningen. For det første er det en egen glede ved å få sydd noe som passer en perfekt (jeg fikk sydd meg en pelsjakke i vinter), og man har full kontroll over prosessen med prøvinger etc, ikke minst fordi den foregår i nærmiljøet med en person man kan kommunisere med. En billig jakke blir det neppe uansett, men et personlig plagg. Og er det ikke nettopp det jeg er ute etter, en personlig stil?

2 kommentarer:

  1. Dear Sir

    We like to introduce ourselves as one of the leading Designer, Manufacturer and Exporter of various kinds of Ladies Garments such as Sexy Corsets, Lingeries, Tops, Thongs, Skirts, Jackets, Pants, Vests, Motorbike Suits, Whips in Plain Satin, Floral Brocade, Velvet, PU/PVC. Vinyl, Lambskin Leather. Established in 2000, the company was started under an able leadership of Mr. Tahir who is having three decades of experience in manufacturing and discipline. We are abide by the principle of “Success is measured by customer satisfaction”. We use meticulous quality control procedures and analysis in order to ensure the production of international quality standards...More

    We always welcome enquiries either small or bulk offer quality products at very impressive and affordable prices. For example Special Discounted Prices for Corsets as Select any style from our web site: www.desirecorset.com

    Corsets in Satin, Velvet, PU/PVC
    EURO 10.00

    Corsets in Floral Brocade
    EURO 10.50

    Corsets in Lambskin Black Leather
    EURO 18.00

    Corsets in Lambskin any colored Leather
    EURO 19.00



    We look forward to hear from you a positive response and welcome your initial enquiry with heart,

    Kindest regards

    Abdullah
    Desire Corsets Ltd
    Sialkot - Pakistan.
    E-mail: info@desirecorset.com




    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...