02 august 2011

Dagens (røver)kjøp

















Langermet svart poloskjorte fra Ralph Lauren, byshorts i seersucker-kvalitet og hvit sommerbukse fra Tiger of Sweden, alt til bortimot halv pris på salg (beklager at kamerat gjør noe rart med stripene i shortsen, de skal være vertikale selvsagt).

Klær er dyrt, i hvert fall hvis man vil ha kvalitet, det vil si merkeklær. At merkeklær er synonymt med kvalitet, vil nok enkelte betvile, og det finnes sikkert unntak her som på alle andre områder, men min erfaring er nokså entydig: Merkeklær er bra. Mine favoritter er særlig Armani og Gant. Begge står for tidløs stil og kvalitet og er vel verd pengene.
Klesskjøp sto ikke på programmet da jeg var en tur i byen i dag, men det er tiden for salg, og salg er bra for den prisbevisste. Byens kanskje mest trendy butikk for herreklær lokket med 40 og 50 prosent rabatt. Dette er ikke en butikk jeg vanligvis handler i, men på et stativ på fortauet fant jeg en shorts som jeg trengte. Merket, NN07, var ukjent for meg, men shortsen var klassisk og fin, i en stofftype som amerikanerne kaller "seersucker", som det ikke finnes noen god norsk oversettelse for, men som er et lett bomullstoff, ofte hvitt med tynne blå striper, som typisk brukes til sommerklær.
Da jeg gikk inn i butikken for å betale, måtte jeg jo kikke litt der også. Noe jeg lenge har vært på jakt etter, er en hvit sommer-penbukse som blant annet kan brukes til blazer. Og jammen fant jeg ikke det også, av merket Tiger of Sweden. De hadde én bukse igjen, og den passet meg perfekt. I tillegg ble det en langermet svart pologenser fra Polo Ralph Lauren, et plagg jeg ikke kan få nok av egentlig, siden jeg foretretter pologensere (som vel er det samme som piketskjorte) fremfor vanlige skjorter. Full pris for disse plaggene ville vært 3096 kroner, mens jeg betalte 1628 på salg. Et spontant kjøp for så vidt, men kontrollert spontanitet, jfr hva jeg tidligere har sagt om å ha en overordnet plan. Når det rette øyeblikket dukker opp, må man benytte seg av det. Og kan det rette øyeblikket kombineres med salg og store rabatter, er ingenting bedre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...