10 april 2010

Tid for service





Jeg kan ikke betone nok hvor viktige sko er. Det nytter ikke hva man har på seg hvis skoene ikke er i orden og velpusset. Det finnes trolig ikke noe område hvor norske menn synder mer enn her. At man bør ha sko til enhver anledning burde også være en selvfølge.
Våren er det naturlige tidspunktet for å sjekke sommerskoene. To av mine par måtte på service. De sorte er et par Sebago-mokkasiner som må være rundt tyve år gamle, men som fortsatt er i tipp topp stand. Overlæret er like helt og pent, og sømmene har aldri løsnet. De trengte helsåling før en ny sesong. Disse skoene kom egentlig med lærsåle, men jeg fikk satt gummisåle på med en gang og har alltid brukt dem med det.

De brune skoene er det som på engelsk kalles brogue, på norsk golfsko. Egentlig skal golfsko bare ha mønster på snuten og hælen. Dette er imidlertid såkalte full brogues eller wing-tip brogues med mønster også på sidene. Disse har oxfordsnøring fordi snørehullene er et integrert del av overlæret. Hvis de hadde ligget på skoørene utenpå den egentlige skoen, ville det vært et par derby.
Gode og velbrukte og mange år gamle disse også. Sømmene på mønsteret hadde imidlertid gått opp flere steder. Nå har skomakeren fornyet alle sømmer, og også disse er blitt helsålet.
Dermed er begge skoparene klare for en ny sesong. (Men OBS: På bildet er de ikke nypussede, så helt klare til bruk er de derfor ikke. Apropos pussing - må man virkelig pusse skoene hver gang man skal bevege seg over dørstokken? Nei. Full puss trenger man ikke foreta daglig. En god puss lar seg "oppfriske" i noen dager ved at man går over med blankebørsten - avhengig av vær og føreforhold, selvsagt. Men full puss bør etter min mening forekomme i hvert fall en gang i uken. Helst bør man da fjerne lissene slik at man kommer til overalt, men jeg skal innrømme at jeg selv synder grovt på dette siste punktet.

Og hva passer de så til? Mokkasinene går stort sett til alt, bortsett fra dress. Oxfordskoene regnes av mange nordmenn feilaktig som pensko, men også de er ganske casual. Sånn sett passer de til det meste. Ypperlige til tweed og cord. Men ikke til dress.



Slik skal pensko se ut. Dette er typiske dressko, med snøring av derbytypen, og uten pynt og staffasje, de sorte riktig nok med en diskré tåhette. Det skal være runde lisser på slike sko, det er viktig. Slik en mørk dress må være en del av basisen i enhver garderobe, må også sko som dette utgjøre basisen i skosortimentet. Begge mine er av merket Ecco, som etter min erfaring er svært behagelige sko å ha på.

Selv om dette er typiske pensko, er det selvfølgelig ikke noe i veien for å kombinere dem med mer uformelle antrekk. Jeg foretrekker imidlertid stort sett å reservere dem til det de er ment for, slik at de gir den spesielle følelsen av å pynte seg når jeg først bruker dem.

Og monkstrapsene som jeg kjøpte nylig (innlegget nedenfor), hva passer de til? De stiller i samme kategori som de svarte Sebago-mokkasinene og skal følgelig brukes sammen med ledige, uformelle antrekk. Jeans og cord. Men ikke dress.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...