25 oktober 2012

På handletur i Berlin


Nokså nøyaktig for to år siden hadde jeg DETTE innlegget med samme tittel. Forleden dag var jeg innom de to samme butikkene igjen, Chelsea Farmer’s Club og Angelo Sassu. Chelsea Farmer’s Club har i mellomtiden flyttet til Schlüterstrasse, men begge forretningene befinner seg fortsatt sentralt i Charlottenburg, Berlins beste vestkant, ikke langt unna Kurfürstendamm.










Fri bar hos Chelsea Farmer's Club. Kanskje for å roe nervene når man ser prisene?





Tyskerne har en viss fascinasjon for engelsk stil i klesveien, og Chelsea Farmer’s Club er vel et nærmest ekstremt eksempel på dette. Jeg vet ikke hvor ellers man for eksempel finner de erketypiske engelske boating blazers. Fargeløs er denne butikken ikke, hverken i stil eller innhold. Og når var du sist i en herreekvipering med fri bar? Aberet med denne butikken er det høye prisnivået - og hvor spesiell og fargesprakende har man lyst til å være? Jeg nøyde meg med en titt denne gang.

Deretter gikk turen videre til Angelo Sassu, italiener (sardinier) i Berlin, som fører italienske kvalitetsklær. Her finner jeg mer av den avslappede elegansen jeg tilstreber. HER er et bilde av en jakke jeg kjøpte hos ham for to år siden, en jakke man neppe ville finne i en norsk butikk. Denne gangen ble det også en jakke, en ganske tykk jakke i blaserfasong, men beregnet til utebruk i overgangsfasene. Velsittende,  deilig og varm. En klassisk chinos i beige ble det også, det er noe jeg har vært ute etter en stund, samt et skjerf og en polo i merinoull.  Og ikke å forglemme et brunt belte i ekte skinn (oksehud), som jeg også har vært på jakt etter en stund. Italiensk alt sammen.

Sassu er hyggelig å handle med, blant annet fordi han ikke prakker på deg noe, han vil ha fornøyde kunder. Han er flink til å tolke folks stil og personlighet og gir klar beskjed hvis noe ikke kler en. Fagmann til fingerspissene og en man får tillit til. Ikke rart dette er en butikk jeg vender tilbake til. Og det er jeg ikke alene om, han har kunder fra mange land. Stilen er som sagt italiensk, og kvaliteten på topp. I forhold til kvaliteten er prisene ikke avskrekkende.










Angelo Sassu kunne trygt smile da han skrev regningen til meg. Men vi var veldig fornøyde begge to.



Til orientering: Hos Chelsea Farmer's Club snakker man selvsagt engelsk om nødvendig, men hos Angelo Sassu går i det i italiensk eller tysk, engelsk er ikke hans sterke side. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...