07 februar 2010

Absolutt mann






Omtrent samtidig med at jeg skrev innlegget under, fant jeg omsider den norske utgaven av Mads Christensens bok, Absolutt mann,antikvariat.net. Forleden dag kom den i posten fra K.A. Straumsvågs Antikvariat i Fjærland, et pent og velholdt eksemplar. "En guide til ham om klær og stil" er undertittelen. Som omslaget viser, står Mads Christensen for en hedonistisk playboy-stil, en stil som ikke tiltaler meg. Vi slipper dessverre ikke unna motorsykler, Mont Blanc-penner, jåleklokker, whisky, nakne damer og oppskriften på et vellykket stevnemøte. Den norske tittelen, Absolutt mann, er omtrent like usympatisk og sier vel like mye om forfatteren som den danske originaltittelen Den store blærerøv. Når det er sagt, gjenstår det rikelig med stoff og illustrasjoner som handler om klær og stil på en grundig, kunnskapsrik og informativ måte. Boken fungerer utmerket både som coffee table-bok og oppslagsverk. Uten at jeg skal påberope meg den store oversikten, vil jeg mene at dette er den beste boken om temaet i Skandinavia.























Mads Christensen tar for seg det meste, også detaljer som lommetørklet, der han ganske korrekt skjelner mellom det funksjonelle lommetørklet og det dekorative. Det førstevnte har man i bukselommen og tørker nesen eller tørker seg rundt munnen med, det sistnevnte har man til pynt i brystlommen på jakken. Blant annet viser han hele fem måter å dandere et pyntelommetørkle på. Egne kapitler om sko og skopuss har han også. Selvsagt. For bare å nevne noe av det omfattende innholdet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...