12 februar 2010

Klokt om klær





"Alt går an, bare man gjør det med stil," sa Coco Chanel i 20-årene. Det er nemlig stilen som gjør hele forskjellen. Du må finne din egen form og stil, et balansepunkt der klærne avspeiler både ditt indre og ditt ytre. En som leker med klærne i skapet - uten å glemme sin livsstil og identitet.

Klærne velges etter bruksområde og er en slags ekstra hud, en beskyttelse, men samtidig et signal til omverdenen om hvordan du vil oppfattes. Bruk klær til angrep og forsvar, vær dristig eller tilbaketrukket; alt kan du uttrykke gjennom hva du tar på deg.

Om noen sier at de ikke bryr seg om klær, sier jeg at de lyver. Alle mennesker har et forhold til seg selv, til kroppen sin - og velger bevisst eller ubevisst å kle seg for å fremheve eller skjule den."

Kiki Sørum i forordet til sin egen bok Klokt om klær, med 625 utsagn og aforismer om stil og mote, kropp og klær.

Stil, ja. Hvor kommer den fra? Er den medfødt? Kan den læres, tilegnes? Jeg tenker på hvor sjelden jeg møter eller ser mennesker jeg kaster et ekstra blikk på fordi de skiller seg ut med en virkelig personlig og særpreget stil. Det skjer ikke ofte. I noen tilfeller vil jeg absolutt mene at den er medfødt, samtidig vil jeg helst ikke slippe tanken på at mye kan tilegnes gjennom bevissthet. Kanskje denne bloggen er for meg et forsøk på å oppnå større bevissthet på dette område, eller kanskje den mer er et resultat av allerede påbegynte bestrebelser på området.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...