20 februar 2010

Utfordrende vintervær






















I dag, av alle dager, var jeg en tur i byen. Snøvær og sur sno, nærmest en mild variant av snøstorm. Ingen gater eller fortau ryddet (den lille fortaubiten jeg står på, har jeg selv ryddet, fordi det er utenfor et galleri jeg er medeier i). Nesten ikke mennesker i byen. Under slike værforhold er det vanskelig å føle seg velkledd. Det er vanskelig å være velkledd. Dunparkasen jeg omtalte i et tidligere innlegg, reserverer jeg til turbruk. Den er mer utstyr enn et plagg, selv om den er ensfarget svart og dermed stilig nok på sin måte.

Men jeg har jo andre jakker og frakker til vinterbruk, blant annet to mørkeblå frakker, en kortere (bildet) og en lengre. Denne korte frakken er fra H&M og bryter dermed min regel om at det er best å kjøpe dyrt. Den er grei til hverdagsbruk og passe varm. Kvaliteten er 70 % ull og resten syntetstoffer. Den har jeg hatt i mange år. Til penbruk har jeg en lengre frakk (til midt på leggen), som også begynner å bli noen år etter hvert, men som fortsatt er like pen fordi jeg ikke bruker den så ofte. I sin tid kjøpt hos Aaraas A/S i Bogstadveien 46, der Deli De Luca er i dag. Den er i kasjmir og produsert i Italia for Van Gils. En praktfull frakk som man føler seg innhyllet og stilig i.

Men for å vende tilbake til antrekket på bildet: Buksene er et par cordbukser i tykk og fin kvalitet fra Gant, skoene Camel Active med Gore-Tex, vist i denne bloggen flere ganger før. Varme og høye nok i være som dette, men samtidig ikke voldsommere enn at man føler seg relativt nett på føttene, i stedet for å stampe inn med store støvler.
Lua er en såkalt "beanie" kjøpt hos Hatte-Holm, en noe mer urban variant av topplua. Ytterstoffet er i 100 % ull, men innenfor er det et vindtett fór, og så et tynt bomullsfór innerst. Det er derfor en ideell vinterlue, og stilen er såpass fleksibel at den funker både til fritidsbruk og mer finbruk. Hansker fra H&M. Skjerfet har jeg også vist før (innlegget under), jeg aner ikke hvor det kommer fra, det er italiensk og en blanding av silke og ull.
Under frakken ville jeg normalt hatt en dressjakke, men i dag valgte jeg en tynn ullgenser for komfortens skyld.

2 kommentarer:

  1. Når oppdateres bloggen?

    Kunne du skrevet er innlegg om Barbourjakker, spesielt mot de ulike modellene?

    :-)

    SvarSlett
  2. Bloggen oppdateres med større eller mindre mellomrom. Barbour er eget tema (se under "Etiketter" nede til høyre på siden), og jeg har skrevet en del om min egen jakt på en Barbour-jakke.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...